FISZKI® idealne – czyli jakie?

Historia

Pierwsze profesjonalne FISZKI® językowe pojawiły się w Polsce w 2003 roku nakładem Wydawnictwa Cztery Głowy. Pomysł przywędrował z Niemiec, gdzie studiowali założyciele wydawnictwa. Doświadczenie wynikające z korzystania z podobnych zagranicznych produktów pozwoliło nie tylko potwierdzić znakomitą skuteczność metody, ale również wykryć jej słabe strony. I tak powstały FISZKI® - produkt niemalże idealny. Niemalże, gdyż nadal nieodłączną częścią ich sukcesu jest zaangażowanie ucznia.

Sukces przyciąga

Oryginalne FISZKI® zdobyły w Polsce wielką popularność, co zachęciło firmy konkurencyjne do opracowania podobnych produktów. Obecnie chętni do wypróbowania nowej metody mogą czuć się lekko zdezorientowani, a pytanie: „który produkt wybrać?” jest całkiem uzasadnione. Nie odpowiem na nie wprost, pokażę jednak dlaczego już 1 500 000 osób w Polsce wybrało oryginalne FISZKI®.

Detale, które robią różnicę

Oryginalne FISZKI® to udane połączenie przekazywanej treści z dużą przejrzystością:

  • Angielskie hasłagłówne zawsze podawane są z przedimkiem, co pozwala na natychmiastowe odróżnienie rzeczowników policzalnych od niepoliczalnych.
  • Dzięki grupowaniu wyrazów rodzinami niemalże jednocześnie uczeń może zapamiętać kilka słówek o wspólnym rdzeniu.
  • Pod każdym hasłem umieszczono transkrypcję fonetyczną. Co prawda można skorzystać z nagrań mp3, ale w momencie nauki łatwiej i szybciej jest spojrzeć na zapis fonetyczny.
  • Nauka w kontekście ma dużo większą wartość od nauki samych słówek, dlatego też na kartonikach występują liczne przykłady użycia poznawanych haseł. Słówka użyte w przykładach wystąpiły już wcześniej (na niższych poziomach) jako hasła główne i służą nie tylko nauce nowego słowa w kontekście, ale również dodatkowej powtórce.
  • Poziom trudności zastosowanych w przykładach form gramatycznych jest zawsze dostosowany do poziomu zaawansowania i nie zaskakuje ucznia.
  • Słówka o potocznym charakterze zostały wyróżnione kursywą, a wszelkie nieregularności podkreślone – powoduje to, że prawie każdy kartonik jest inny, co rozbija monotonię nauki, ułatwia skojarzenia i przyśpiesza zapamiętywanie.

Dlaczego kartoniki to nie wszystko?

„Nauka to walka z zapominaniem, dlatego należy powtarzać to, czego się nauczyliśmy. Nie należy jednak powtarzać zbyt często i wszystkiego, żeby nauka nie stała się nudna i męcząca. Potrzebny jest system nauki, który sprawi, że trudniejszy materiał będzie powtarzany odpowiednio często, by go zapamiętać, zaś materiał łatwiejszy na tyle rzadko, by go nie zapomnieć”*.

Oryginalne FISZKI® nie zostawiają ucznia ze stosem kartoników, z którymi nie wiadomo, co zrobić. Każdy zestaw wyposażony jest bowiem również w pudełko do nauki MEMOBOX®.

Zasady nauki są bardzo proste. Należy przetłumaczyć słówko z języka polskiego na angielski (sprawdzenie czynnej znajomości języka). Poprawne tłumaczenie premiowane jest awansem do kolejnej, wyższej przegródki, a błędne skutkuje powrotem kartonika do pierwszej przegródki. Okazuje się, że tak prosta zasada podnosi skuteczność nauki nawet o kilkadziesiąt procent!

(Rys. 1: schemat pudełka MEMOBOX®)

Do głównych zalet systemu powtórzeń MEMOBOX® należy:

  • selekcjonowanie słów sprawiających najwięcej trudności,
  • optymalizowanie liczby powtórek całego materiału,
  • automatyczne rozłożenie nauki i powtórek w czasie,
  • wciągający quiz zmieniający naukę w zabawę i chęć samosprawdzenia,
  • motywacja poprzez wizualizację postępów w nauce.

I to wszystko dzięki metodzie wymyślonej 30 lat temu...

Poniższy wykres pokazuje przewagę nauki z systematycznymi powtórkami:

 

(Rys. 2: krzywa zapominania)

Małe, a cieszy

Aby nauka była skuteczna, należy starać się wykorzystać na nią każdą chwilę – tu z pomocą przychodzi plastikowe etui. Dzięki temu małemu gadżetowi można mieć przy sobie około trzydziestu kartoników i uczyć się dosłownie „zawsze i wszędzie”. Po powrocie do domu można przełożyć fiszki z etui do pudełka MEMOBOX® i sprawdzić się metodą quizu.

Dodatkowy zmysł

Dzisiaj, przy ogólnodostępnej technologii nagrywania i odtwarzania dźwięków, można było zaproponować uczniom wykorzystanie zarówno zmysłu wzroku (FISZKI® kartonowe), jak i słuchu (FISZKI® audio). Słówka nagrano w systemie: hasło w języku polskim – hasło w języku angielskim – przerwa na głośne powtórzenie. Funkcja SPELL pozwala zaś na wyświetlanie haseł głównych na ekranie odtwarzacza.

Główne zalety produktu FISZKI® audio to:

  • zwiększenie skuteczności nauki dzięki zaangażowaniu zmysłu słuchu,
  • gwarancja opanowania bezbłędnej wymowy,
  • większa mobilność,
  • pomoc w opanowaniu pisowni dzięki funkcji SPELL.

mFISZKI® – nowe technologie

Rewolucja technologiczna umożliwia cyfryzację treści i oferowanie ich na nowych nośnikach. Doceni to zwłaszcza pokolenie Facebooka. mFISZKI® rozwijane są równolegle ze zmianami zachodzącymi w technologii. Aplikacja na smartphony z systemem ANDROID oraz na iPhone zawiera tę samą treść oraz system MEMOBOX®. Darmowe aplikacje „Angielski w podróży”, „Niemiecki na początek”, „Hiszpański na początek” można pobrać ze strony www.fiszki.pl (zakładka „Gratisy”).

Podsumowanie i świadomy wybór

Czy oryginalne FISZKI® są idealne? Staramy się, aby tak było, choć wiadomo, że produkty można ulepszać w nieskończoność. Dopracowane merytorycznie, ze sprawdzonym systemem powtórek, uzupełnieniem audio przyśpieszającym naukę i pozwalającym na opanowanie poprawnej wymowy, z praktycznym etui oraz przemyślaną systematyką kursów służą jednemu celowi – skuteczniejszej i szybszej nauce.

Zapraszam na blog.fiszki.pl, gdzie redaktorki Martyna, Patrycja i Kasia dzielą się praktyczną wiedzą o uczeniu się i nauczaniu języków obcych.

Sławomir Kuchta
jeden z założycieli Wydawnictwa Cztery Głowy, propagator metody nauki z kartoników i teorii Sebastiana Leitnera

* Cytat pochodzi z książki Sebastiana Leitnera pt. Naucz się uczyć (Wydawnictwo Cztery Głowy, Gdańsk 2011).

Wróć